Philips Speed-XL HQ8160/16

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 19 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Philips Speed-XL HQ8160/16 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,2

Frank B 09-02-2009
Geschreven voor: Philips Speed-XL HQ8160/16

Ik ben/was van plan een nieuw scheerapparaat te kopen. Ik ben verre een fan van Philips met the slogan let's make things better, want daar zijn zij mijn inziens nog nooit mee begonnen. De eerlijkheid gebiedt mij wel te melden dat mijn Philips scheerapparaat type: HP 1121 minstens 35 jaar oud zonder ooit iets vernieuwd te hebben het nog perfect doet o.k. hij maakt geluid!! en er zit een snoer aan maar so what. Ook kan ik hem dagelijks opbergen in een mooie ruime doos.
Nu ik alle problemen lees ook bij andere typen: roest, niet meer uit/aan te krijgen, gewoon stuk etc laat ik het maar weer zitten voor enkele jaren. Gezien alle type scheerapparaten en prijzen is een weloverwogen keuze nauwelijks mogelijk.

Peter34ever 21-12-2008
Geschreven voor: Philips Speed-XL HQ8160/16

Voorheen had ik ook een scheerapparaat van Philips in de wat duurdere categorie, type cool skin waarbij je direct de ‘Nivea moisturizing shaving emulsion’, oftewel een creme tijdens het scheren. In de praktijk bleek dit erg onhandig te zijn, met name veel gepruts om de zakjes te vervangen. Resultaat is dat ik dit extraatje dus bijna niet gebruikt heb en dus nog een aantal zakjes in voorraad heb. Nadeel van het oude apparaat was dat je niet tussentijds snel kon opladen en ook niet tijdelijk via een snoer te scheren wanneer de batterijen leeg waren. Ook een nadeel was de ‘opening ‘ aan de onderkant van de scheerkoppen. De baardhaardjes verdwenen dus direct in de omgeving. Niet zo hygienisch, ook omdat ik voorheen weleens scheerde terwijl ik mijn ontbijt nuttigde. Wel handig was dat je je kon scheren tijdens het douchen, maar in de praktijk deed ik dat weinig. Op zoek naar een nieuw scheerapparaat duidelijk mijn ervaringen laten meewegen. De HQ1860 is voor mij het perfecte apparaat. Uitstekende scheerresultaten, goede batterij indicatie, altijd te gebruiken (snel op te laden voor een eenmalige beurt en via de netvoeding direct te gebruiken), de baardhaartjes worden opgevangen. Eenvoudig schoon te maken onder de kraan. De trimmer zit aan het apparaat, hoeft dus niet eerst de kop eraf te halen en te vervangen door een trimmer. Al met al een perfect apparaat. Ik zou niet weten waar een verbetering zou moeten zijn, dus allemaal 10-en. Voor degelijkheid nvt, omdat ik daar geen ervaring mee hebt. Ik heb het apparaat 4 maanden in mijn bezit.

diuz 22-11-2008
Geschreven voor: Philips Speed-XL HQ8160/16

Het apparaat scheert prima, alleen is het nogal snel kapot. Op 1 maart 2006 gekocht, in november 2006 voeding en scheerunit vervangen. Nu in november 2008 hetzelfde euvel. Philips geschreven, maar die kunnen na de garantietermijn van 2 jaar niets meer voor mij doen? Volgens mij mag je van een scheerapparaat van deze prijsklasse, = verwachten dat het langer meegaat dan ruim 2,5 jaar. Op de site van Philips staat immers dat je na 5 jaar de scheerkoppen moet vervangen. Wel vervelend als het ding na 2,5 jaar de geest geeft. Misschien komjt het doordat je het onder water schoon kan spoelen? Als het werkt doet hij het goed, maar de kwaliteit is niet van sense en simplicity. Jammer, geen Philips meer dan maar.

Jules Hirs 30-09-2008
Geschreven voor: Philips Speed-XL HQ8160/16

Na 3 jaar nat scheren met philips cool skin( moter defect) en 10 maanden philips HS 8020 (versleten scheerkoppen), ben ik overgestapt op droogscheren met de philips HQ8160. De eerste indrukken zijn geweldig. Ideaal voor mijn huid met platliggende haartjes in mijn hals. Snel en glad en zonder irritatie. Makkelijk schoon te maken en snel oplaadbaar. Ook de tondeuse werkt uitstekend. Alleen in tegenstelling tot eerder gegeven informatie is dit type niet geschikt voor gebruik onder de douche, Dus volgens de kieskeurigcriteria wel afspoelbaar maar niet waterdicht. Nu maar hopen dat deze langer meegaat dan mijn vorige philipsapparaten.

Frankie2108 05-06-2008

Hoi,
Ik heb een week gelden dit scheerapparaat gekocht. Ik ben zeer tevreden over de scheerresultaten. Ik heb eerst altijd de Philips Coolskin gebruikt. Deze bleef echter lichte huidirritatie geven. Ik heb nu een nieuwe manier gevonden, namelijk eerst mijn gezicht insmeren met een viertal druppeltjes scheerolie. Daarna droog scheren met dit apparaat (HQ8160). Het resultaat is perfect (bijna net zo glad als nat scheren). De huid heeft een paar dagen moeten wennen aan deze manier van scheren. Nu heb ik geen last meer van huidirritatie. Ook de accu gaat veel langer mee dan de accu van het Coolskin apparaat.
Kortom, voor mij een prima scheerapparaat.

Rookie66 19-10-2007
Geschreven voor: Philips Speed-XL HQ8160/16

Apparaat viel in het begin tegen, scheren ging stroef en voelde alsof de haren eruit werden getrokken. Na een aantal keren gebruiken scheert het apparaat echter supersoepel. Voor een elektrisch apparaat een goed scheerresultaat, maar kan natuurlijk niet op tegen nat scheren met een mesje. Aan het einde van de werkdag heb ik dan ook weer schuurpapier op de wangen. Gebruik dit apparaat dan ook om mijn huid rust te geven aangezien ik een dunne huid heb in combinatie met een staalborstelbaardgroei en met mesjes dan wel eens wondjes veroorzaak. Prima dus om mee te scheren, en op accu dus neem ik 'm mee zodat ik mij 's middags nogmaals kan scheren als dit nodig is. Degelijkheid is wat minder, 1 keer een metertje lgevallen op de harde badkamervloer en de scheerkophouder was kapot, let dus op waar je het apparaat neerzet of legt zodat het niet toevallig op de vloer kan vallen als er ergens tegenaan wordt gestoten.

janmodaal 24-07-2007
Geschreven voor: Philips Speed-XL HQ8160/16

Ben erg tevreden over het scheerresultaat, net zo glad als bij natscheren maar dan zonder irritatie. Inderdaad lijkt het wat stroever over de huid te gaan maar dat zal ongetwijfeld door het grotere scheeroppervlak per kop komen. Een groot verschil ten opzichte van een van de goedkoopste Phillips apparaten van 3 jaar terug (deze wierp van de ene dag op de andere mijn baardtrimmer eruit) maar dat is natuurlijk logisch als je meer geld uitgeeft! In meerdere reviews heb ik iets gelezen over roest. Mij lijkt het verstandig om na het uitspoelen het apparaat met geopende kop te laten drogen want door het opgesloten vocht krijg je op den duur problemen

freddy 28-05-2007
Geschreven voor: Philips Speed-XL HQ8160/16

Ben er zeer tevreden over, kan niet anders zeggen.
Duidelijk verschil met mijn vorige Philps, de 950.
Maar of hij het ook zolang blijft doen!!!!!!! Denk zowat 20 jaar, Dat betwijfel ik.
Heb ik overigens geen onkosten aan gehad, alleen was het ronddraaiende rubber bandje van de hoogte instelling wel vergaan, maar gebruikte ik nooit. (was overigens in verhouding duur om te vervangen)
In de 950 zijn in al die jaren pas een kleine 2 jaar geleden 3 nieuwe scheerkopjes in gekomen.
Doordat deze nieuwere scheerapparaten veel stiller zijn, hoor je eigenlijk beter dat hij aan het scheren is.

De 8160 is toch wel ieler in het aanvoelen.
Het veermechanisme werkt op zich goed, maar om nu te zeggen dat het echt degelijk in elkaar zit.... echt niet.
Aangezien ik echt wel ervaring heb met het Philips scheerapparaten, zo'n ruim 45 jaar, moet ik zeggen dat deze het beste scheert.

(tussendoor wel even vreemd geweest met een dure Brown, maar die ‘vrat’ scheerbladen, was ook een duur grapje, soms 2x per jaar kon je die vernieuwen.
Scheerde toen wel gladder dan de oude philips, door het dunnere blad.
Maar volgens mij is het nu een stuk minder dat verschil, door een verbeterde techniek)

Snel en gladder dan de vorige apparaten.
Door het zo uitgebreid bewegen van de koppen, hoor je soms wat getik van dit bewegende systeem, maar ben je zo aangewend lijkt mij.

Het valt mij wel op dat hij wat minder glad over het gezicht glijdt, maar dat zal de bedoeling wel zijn, om de haartjes wat rechter op te krijgen.

Hoelang de accu meegaat is nog maar afwachten.
Voorlopig is de scheertijd korter dan Philips opgeeft.
Ik heb het nu een poosje bijgehouden en kan mij op 1 lading net 10x scheren.
De scheerbeurten duren max. 4.5 minuut.
Dus ruim genomen 45 minuten scheren.
Na het laden blijven de Ledjes nog precies 3 uur branden als hij aan de lader hangt, en niet een paar uur zoals in de handleiding staat.

Verder is het omspoelen onder de hete kraan nog altijd een raar idee, als je dat na zoveel jaar scheren, met de vorige apparaten, uiteraard nooit mocht doen.
De standaard hadden ze iets anders moeten uitvoeren en iets zwaarder had van mij ook wel gemogen.
Wanneer je hem onder de (hete) kraan schoonmaakt, zet je hem met de kop open in de houder.
Die mag dan gewoon onder stroom staan, je kunt gewoon laden als het nodig is.
Het water druppelt langs de contacten en komt dan in de houder. ( de motor zit waterdicht verpakt zeggen ze, zou je net voor afloop garantie moeten controleren)
Daar is weer wat minder over nagedacht, want in het midden zit een klein gaatje waar het water dan uit komt.
In de badkamer is dat geen probleem, maar als je hem op een houten tafeltje of kastje zet, kun je kringen/vlekken krijgen.
Hadden ze een open badje moeten maken zoals bij de koelkast, kan het verdampen, het gaat maar om een paar druppels.
Op een schoteltje zetten dus.
Ik blaas hem elke dag uit en voor ik hem ga laden maak ik hem schoon onder de kraan.
Verder zal ik hem met lage compressorlucht af en toe helemaal schoonblazen, kopje even uit elkaar halen.
Dat deed ik ook met de vorige apparaten zo.
Dus tot nu toe tevreden, ondanks de berichten van sommige gebruikers hier onder.
En ik heb echt wel een zware baard.
Er worden geen haren uitgetrokken, dat gaat allemaal soepeltjes.
Als het toestel mij tegen zou vallen, had ik hem uiteraard gelijk retour gestuurd, er is die 2 maanden op proef regeling, zie de Philips site, is binnenkort wel afgelopen.
(iemand die twijfelt, gewoon kopen, bevalt het niet, kun je hem terugsturen en krijg je je geld terug)
De reisetui ja, is ook persoonlijk, ik had liever een volledig hard doosje gehad, zoals bij de oudere modellen, daar stopte ik hem thuis tenminste altijd in weg.
In een reiskoffer is dat trouwens ook sterker.

martijnwe 29-12-2006
Geschreven voor: Philips Speed-XL HQ8160/16

In eerste instantie was ik erg tevreden met dit apparaat. Zo is het stil, snel
oplaadbaar, kan je het afspoelen en scheert het behoorlijk glad. Echter na iets
meer dan een jaar begonnen de problemen. Na het opladen ging het apparaat soms
spontaan aan en was het vervolgens erg moeilijk uit te krijgen. Ik het het toen
voorzichtig opengemaakt en het bleek dat het echter vochtig was, na drogen
werkte het apparaat weer goed, totdat ik het opnieuw moest opladen, dit keer
wilde het apparaat niet uitschakelen. Apparaat nu helemaal opengemaakt en
blijkt dat de motor geroest is en de printplaat bij de 220 Volt aansluiting er
niet best aan toe is (vocht). Slecht als je bedenkt dat Philips aangeeft dat
dit apparaat onder de kraan te reinigen is!

Hugo 13-11-2006
Geschreven voor: Philips Speed-XL HQ8160/16

Mijn vijde Philishave alweer en vermoedelijk de laatste. Behalve dat hij minder
scheert dan zjin voorgangers (krijg m'n bovenlip niet glad), begint het
binnenwerk te roesten. En dat voor een watervast apparaat. Terugbrengen ter
reparatie is voor een product als dit geen oplossing: hoe moet je dan scheren?
Mijn vorige Philips moest ik al na een jaar vervangen omdat 'ie niet meer uit
wilde, die daarvoor ging slechts twee jaar mee en bleek volgelopen met water.
Jammer!

Pieter1954 19-09-2006

Zóveel positieve reviews dat mijn keuze meteen op de HQ8160/16 viel. Maar dat
bleek een grote vergissing. Ik vind het onvoorstelbaar dat zoveel mannen
enthousiast zijn over dit apparaat. Ondanks het fraaie design en de korte
oplaadduur van de batterij, vind ik de scheerresultaten teleurstellend. Sinds
ik jaren geleden ben overgestapt van Braun naar Philips is mijn
tevredenheid over dit merk alleen maar afgenomen. De typen met drie
scheerkoppen zijn in de loop der jaren fors in prijs gestegen, terwijl de
uitvoering steeds goedkoper is geworden: robuustheid en degelijkheid hebben
plaats gemaakt voor lichtgewicht plastic. Tijdens het scheren heb ik het gevoel
alsof ik bezig ben de baardstoppels met schuurpapier van mijn wangen te
wrijven. Nee, voortaan geen Philips meer: ik stap weer over naar de
concurrent....

Henk83 14-09-2006
Geschreven voor: Philips Speed-XL HQ8160/16

dit is mijn zoveelste phillips scheerapparaat, maar deze scheert helemaal te
gek, ik ben erg tevreden. Mijn vorige ook met accu heb ik ruim dertien jaar
gebruikt, natuurlijk wel een keer de accu laten vervangen.

Roetmobiel 06-09-2006
Geschreven voor: Philips Speed-XL HQ8160/16

Fijne machine! De eerste dagen/week irriteerde mijn huid wel erg...... maar
later gaat dat weer over en heb je gewoon een keurig scheerresultaat met deze
philips. Het is uiteraard wel logisch dat het niet zo glad is als met een
scheermesje, maarja wel veel sneller, en relatief glad genoeg.

JanWi1 26-08-2006
Geschreven voor: Philips Speed-XL HQ8160/16

Scheren :uitstekend glad en snel. Mesjes uitnemen wat lastig.
M.i. zijn de scheerapparaten van deze serie HQ 86 wat betreft scheersysteem
identiek.
De verschillende beoordel;ingen hiervan zullen het gevolg zijn van oersoonlijke
waardering

Jaus 25-07-2006
Geschreven voor: Philips Speed-XL HQ8160/16

Scheerappartaat scheert supersnel, is geruisloos en ligt lekker in de hand. Ik
heb me nog nooit zo glad kunnen scheren. Na een paar dagen was mijn huid aan
het nieuwe apparaat gewend. Een echte aanrader! Het is het geld zeker waard,
ook al lijkt het in eerste instantie een flinke klap geld.

arieh 03-02-2006

bevallt mij zeer goed, scheert glad en snel ,mooi vormgegeven en heb hem nu 2
weken in mijn bezit . Scheert zellfs fijn na een baard van een paar dagen.
Eerst de HQ 8140 /16 gekocht maar geruild om dat er geen accu reserve meter op
zit. Nu met die letjes is de accu reserve meter heel mooi weergegeven.
Voelt ook nog is degelijk aan (superding) kopen!!!!

Jan-Hendrik1234 10-11-2005
Geschreven voor: Philips Speed-XL HQ8160/16

Er zijn een aantal zeer grote voordelen van dit scheerapparaat:
+ 55 minuten draadloos scheren (dat is best veel)
+ 5 led indicatie (superhandig is dit, met mijn oude kon het zomaar zijn dat
het opeens afgelopen was....)
+ zeer stil
+ scheert behoorlijk glad (3 mesjes per scheerkop dus in totaal 9 mesjes)
++ schoonmaken onder de kraan (hiervoor heb ik hem het meest gekocht, gewoon ff
onder de warme kraan en klaar niet meer knoeien met een borsteltje ofzo)

johan345 03-11-2005
Geschreven voor: Philips Speed-XL HQ8160/16

Heb dit scheer apparaat sinds kort en bevalt heel goed. Het scheer resultaat
is heel goed te noemen. Het apparaat maakt weinig lawaai, motor loopt rustig en
bij een volle accu kun je toch wel 2 weken mee scheren. Verder is het heel
handig om via groene ledjes te zien hoe vol de accu nog is. En ook al is de
accu leeg, je kunt altijd snel even op het lichtnet scheren als op een slecht
moment de accu's leeg zijn.

Peter155 20-09-2005
Geschreven voor: Philips Speed-XL HQ8160/16

Ondanks dat er van dit geheel nieuwe scheerapparaat uiteraard nog geen
gebruikerservaringen bekend waren, toch onlangs aangeschaft. Binnen 2 maanden
heb je de mogelijkheid apparaat om te ruilen. Maar daar ga ik echt geen gebruik
van maken! Een apparaat met geheel nieuwe scheerkoppen die nu over het gehele
scheerblad gaatjes en sleufjes hebben! En het scheert geweldig glad en heeft
ook nog een schitterend design. Tevens schoon te maken onder de kraan. Wat mij
betreft een echte aanrader!!